سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هخامنشیان (چهارشنبه 85/10/27 ساعت 10:6 عصر)

هخامنشیان نام دودمانی پادشاهی در ایران پیش از اسلام است. پادشاهان این دودمان از پارسیان بودند و تبار خود را به «هخامنش» می‌رساندند که سرکردهٔ طایفه‌ پاسارگاد از طایفه‌های پارسیان بوده است.

برای شناخت جامع فرهنگ و تمدن ایران دوران هخامنشیان که تا"ثیری بنیادین بر دورانهای بعد گذارده است، گریزناپذیر می باشد. از نظر نام و عنوان، این درست است که شاهنشاهی بزرگ ماد دورانی طولانی نپایید و جای خود رابه شاهنشاهی هخامنشی سپرده، ولی نکته بسیار مهم آنکه شاهنشاهی هخامنشی چیزی جزه تداوم دولت و تمدن مادی نبود. همان اقوام و همان مردم، روندی راکه برگزیده بودند با پویایی و رشد بیشتر تداوم بخشیدند و در پهنه أی بسیار وسیع، آن را تا پایه بزرگترین شاهنشاهی شناخته شده جهان، اعتبار بخشیدند.

هخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند ولی با شکستی که کوروش بزرگ بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد وارد ساخت و سپس فتح لیدی و بابِل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به شاهنشاهی بزرگی شد. از این رو کوروش را بنیادگذار شاهنشاهی هخامنشی می‌دانند.
شاهنشاهی هخامنشی را نخستین
امپراتوری تاریخ جهان می دانند.

هخامنشیان ۲۲۰ سال (از ۵۵۰ پیش از میلاد تا ۳۳۰ پیش از میلاد) بر بخش بزرگی از جهان شناخته شده آن روز از رود سند تا دانوب در اروپا و از آسیای میانه تا شمال خاوری آفریقا فرمان راندند. شاهنشاهی هخامنشی به دست اسکندر مقدونی برافتاد.

شاهنشاهان هخامنشی

داریوش سوم



برج کج پیزا (چهارشنبه 85/10/27 ساعت 10:1 عصر)

آغاز به ساخت برج کج پیزا که از جاذبه‌های گردشگری ایتالیا می باشد به اوت سال ۱۱۷۳ باز می‌گردد. اما بواسطه چندین تاخیر بسیار طولانی در ساخت آن که اغلب بخاطر جنگ‌های قومی صورت گرفت، پایان کار آن به حدود ۲۰۰ سال بعد موکول شد. بطوری که در نهایت هنوز هم معلوم نیست که آیا معماری اولیه این برج همان است که ما هم اینک می بینیم یا خیر.

بلندای این برج از سطح زمین حدود ۵۵ متر است و بلندی پی آن در درون زمین حدود ۵/۳ متر می باشد. این برج که در اصل برای قرار دادن ناقوس کلسیای بزرگ شهر پیزا طراحی و ساخته شده است حتی پیش از کامل شدن و کج شدن نیز، از شهرت فراوانی در اروپا برخوردار بود.

دیوتیسالوی (Diotisalvi) معمار اصلی این بنا در نظر داشت که پس از طبقه هم کف شش طبقه دیگر بالای این برج بسازد. در واقع اینگونه هم شد اما خیلی زود پس از اتمام ساخت سه طبقه در سال ۱۱۷۸، برج شروع به کج شدن کرد و از آن زمان به بعد علاوه بر اصلاح طراحی، تلاشها برای جلوگیری از کج شدن بیشتر آن آغاز شد.

نخستین ناقوس بر روی طبقه همکف این برج قرار گرفت و پس از تکمیل سایر طبقات در سال ۱۳۵۰ هفت زنگ در طبقه آخر آن نصب شد.

دو نظریه اصلی علت کج شدن این برج را بیان می‌کند. عده‌ای معتقد هستند که کج شدن آن به دلیل مناسب نبودن زمین و خاک رسی / آهکی است که در اطراف برج قرار دارد. اما بسیاری دیگر به این نظر اعتقاد ندارند و کج بودن برج را یک طراحی اولیه و از پیش تعیین شده می دانند.

در درازای سده‌ها بارها کوشیده شده تا با تمهیدات مهندسی و معماری این برج به حالت مستقیم در آید اما این طرح‌ها هر بار به شکست انجامیده اند. بعنوان مثال در سال ۱۹۳۴ سعی کردند با تزریق بتون زیر برج زاویه مایل بودن آنرا کاهش دهند و یا در سال ۱۸۳۸ برای جلوگیری از کجی بیشتر برج با کندن تونل‌هایی سعی کردند زمین باتلاق مانند اطراف برج را خشک کنند. خطر سقوط برج در سال سال ۱۹۹۰ به حدی بود که برج برای تعمیرات و انجام عملیات جلوگیری از کج شدن به روی بازدید کنندگان بسته شد و در سال ۲۰۰۱ ازنو بازدید از آن آزاد شد.

در باره علل ساخت این برج می نویسند: "مردم شهر پیزا ملوان بودند و در جنگها بر مردم اورشلیم، افریقا، بلژیک، انگلستان، نروژ، اسپانیا، مراکش و ... پیروز شدند، تنها دشمن اصلی آنها فلورانسی‌ها بودند. آنها برای نمایش قدرت و توانایی خود بویژه در زمینه معماری اقدام به ساخت این برج نمودند. مجموعه جنگهایی که بعدها میان مردم پیزا با فلورانس روی داد بارها باعث به تعویق افتادن ساخت برج شد."





 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 7 بازدید
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدیدها: 55527 بازدید
  • ?پیوندهای روزانه
  • درباره من

  • NewNews
    مدیر وبلاگ : نوید اسدی[46]
    نویسندگان وبلاگ :
    محمد کافی
    محمد کافی (@)[1]


    درباره خودم چی بگم.من یه آدمم، دو تا دست و دوتا پا دارم. به سر نیوتون سیب خورد جازبه رو کشف کرد تو سر من هم کیس خورد وبلاگ درست کردم.
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
  • اشتراک در خبرنامه
  •  
  • لینک دوستان من
  • لوگوی دوستان من
  • آهنگ وبلاگ من
  •